W czerwcu 2021 r. będą prowadzone badania w zakresie ochrony środowiska naturalnego, związane z budową i funkcjonowaniem Centralnego Portu Komunikacyjnego w następujących obszarach:
1. Badania środowiska przyrodniczego
W czerwcu kontynuowane będą badania przyrodnicze mające na celu rozpoznanie środowiska przyrodniczego na podobszarach A, B i C. Przewidywane zakresy badań przedstawiono poniżej:
ZAŁOŻENIA DO INWENTARYZACJI SIEDLISK PRZYRODNICZYCH
W czerwcu 2021 r. głównym zasięgiem badań botanicznych objęte zostaną ekosystemy łąkowe. Badania będą polegały na oznaczaniu zbiorowisk roślinnych i roślin, w tym rzadkich roślin chronionych i gatunków inwazyjnych. Kontynuowana będzie inwentaryzacja grzybów, porostów i mszaków. Przewiduje się również badania zadrzewień i małych kompleksów leśnych terenów otwartych.
ZAŁOŻENIA DO INWENTARYZACJI BEZKRĘGOWCÓW
Kontrole będą nastawione na wykrycie cennych gatunków bezkręgowców lądowych i wodnych (takie jak ważki, chrząszcze, trzmiele, motyle), oraz zostaną wykonane badania nocne z użyciem światła przyciągającego owady (głównie ćmy) - światło może być zauważalne przez mieszkańców, przy czym badania nie będą prowadzone w sposób niepowodujący jakichkolwiek utrudnień. Badania będą prowadzone w około 100 wybranych lokalizacjach rozsianych w podobszarze A.
ZAŁOŻENIA DO INWENTARYZACJI PŁAZÓW I GADÓW
Prace obejmą swym zakresem:
ZAŁOŻENIA DO INWENTARYZACJI PTAKÓW
Prace obejmą swym zakresem:
ZAŁOŻENIA DO INWENTARYZACJI SSAKÓW
Prace obejmą swym zakresem tropienia dzienne na wilgotnej glebie (wykonanie kontroli po opadach). Tropienia obejmą łącznie 7 transektów, których lokalizację przedstawiono na załączonej mapie.
ZAŁOŻENIA DO INWENTARYZACJI NIETOPERZY
Prace będą polegać na rejestracji głosów nietoperzy, która odbędzie się w porze nocnej na wybranych punktach i transektach badawczych wyznaczonych w obrębie terenów dostępnych publicznie – głównie dróg. Nie będzie potrzeby angażowania mieszkańców.
Jakie miejsca będą obiektem prac terenowych i jakie działania obejmują?
Obszarem prac będą ogólnodostępne tereny – polne drogi, łąki, pola, lasy, niewygrodzone zbiorniki wodne i rzeki. Eksperci przyrodnicy będą poruszać się pieszo i pojazdami w sposób niekolidujący z ruchem lokalnym, jak też bez powodowania szkód w uprawach.
Prace obejmą obserwacje wizualne, notatki, wykonywanie dokumentacji fotograficznej obiektów badań (gatunków i ich siedlisk), wykonanie nagrań odgłosów nietoperzy, wabienie sów za pomocą niewielkich odtwarzaczy mp3, lokalizowanie obiektów badań za pomocą ręcznych odbiorników GPS, itp.
Prace odbędą się bez rejestracji danych osobowych mieszkańców.
Na czym będzie polegała interakcja z mieszkańcami?
Obserwacje w zakresie bezkręgowców ptaków, ssaków i siedlisk przyrodniczych zasadniczo odbędą się w sposób nieangażujący mieszkańców i będą prowadzone na terenach ogólnodostępnych, poza dwoma wyjątkami:
Jakie działania zostaną podjęte w ramach inwentaryzacji płazów w zbiornikach wodnych?
2. Inwentaryzacja środowiska wodnego
BADANIA HYDROMORFOLOGII CIEKÓW
Założenia dla terenowych badań elementów hydromorfologicznych cieków.
Jakie miejsca będą obiektem prac terenowych i jakie działania obejmują?
Na czym będzie polegała interakcja z mieszkańcami?
Jakie działania zostaną podjęte w ramach określenia i ocen stanu hydromorfologicznego rzek?
Lokalizacja hydromorfologicznych stanowisk badawczych została odzwierciedlona na załączniku poniżej pn. Hydromorfologiczne stanowiska badawcze
BADANIA JAKOŚCI WÓD POWIERZCHNIOWYCH
Założenia dla terenowych badań jakości wód powierzchniowych:
Jakie miejsca będą obiektem prac terenowych i jakie działania obejmują?
Na czym będzie polegała interakcja z mieszkańcami?
Jakie działania zostaną podjęte w ramach oceny jakości wód powierzchniowych?
Badania terenowe pozwolą na ocenę stanu wód w następującym zakresie:
Lokalizacja punktów monitoringu wód powierzchniowych została odzwierciedlona w załączniku poniżej pn. Punkty monitoringu wód powierzchniwych
3. Pomiary pozwalające określić aktualny poziom hałasu w środowisku
Jakie parametry mierzymy?
Hałas to dźwięk niepożądany, dlatego pomiar poziomu dźwięku ma na celu określenie parametrów stanu klimatu akustycznego w dalszym i bliższym otoczeniu przedmiotowej inwestycji przed rozpoczęciem jej realizacji.
Należy wskazać, że parametry klimatu akustycznego w rejonach przewidywanego oddziaływania portu lotniczego CPK, kształtowane są obecnie głównie przez emisje hałasu pochodzące od ruchu drogowego oraz ruchu kolejowego, w mniejszym zaś stopniu od hałasu innych obiektów i działalności będącej źródłem hałasu (np.: centra logistyczne, zakłady przemysłowe czy punkty usługowe).
Dobór i lokalizacji punktów pomiarowych tła akustycznego
Dobór docelowej lokalizacji stacjonarnych punktów pomiarowych dla przyszłego lotniska CPK zostanie zaplanowany po uwzględnieniu szeregu czynników mających istotny wpływ na możliwość uruchomienia i prawidłowego funkcjonowania całego systemu. Na obecnym etapie wytypowano w zasadzie dwa kryteria emisji i immisji hałasu, przy jednoczesnym uwzględnieniu wszystkich rodzajów hałasu: lotniczego, drogowego, kolejowego i przemysłowego. Spełnienie wytypowanych kryteriów pozwoliło na wstępne wskazanie 23 lokalizacji obszarów, w których ostatecznie zlokalizowane zostaną punkty pomiarowe, w których przewiduje się wykonanie pomiarów w stanie aktualnym (dla stanu istniejącego). Wytypowane lokalizacje punktów pomiarowych będą na dalszych etapach stanowiły podstawę do opracowania projektu systemu monitoringu hałasu wokół lotniska CPK na etapie jego eksploatacji.
Punkty pomiarowe lokalizowane będą na terenach chronionych akustycznie (w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku).
Punkty pomiarowe
Zgodnie z założeniami ochrony terenów, które mogą zostać objęte hałasem, opracowano metodyki doboru lokalizacji punktów pomiarowych oraz ich liczby tak, aby przeprowadzone pomiary pozwoliły na ustalenie miejsc o największym oddziaływaniu hałasu na ludzi wraz ze wskazaniem głównych źródeł jego emisji. Lokalizacje obszarów, w których przewiduje się lokalizację 23 punktów pomiarowych oraz wykonanie pomiarów akustycznych w stanie aktualnym (dla stanu istniejącego) zobrazowano na załączniku poniżej pn. Punkty pomiaru hałasu.
Kto i jak będzie prowadził pomiary akustyczne?
Pomiary akustyczne będą prowadzone przez akredytowane w Państwowym Centrum Akredytacji laboratorium badawcze wyposażone w profesjonalną aparaturę pomiarową spełniającą wymagania: Referencyjnej metodyki wykonywania okresowych pomiarów poziomów hałasu wprowadzanego do środowiska w związku z eksploatacją dróg, linii kolejowych i linii tramwajowych.
Do pomiarów wykorzystywane zostaną m.in. mierniki poziomu dźwięku klasy 1 oraz wyposażenie pomocnicze. Ponieważ dla prawidłowego przebiegu pomiarów istotne są również odpowiednie warunki meteorologiczne, eksperci wykonujący pomiary będą wykorzystywać również stacje meteorologiczne.
Pomiary poziomu dźwięku wymagają możliwości fizycznego dostępu do wytypowanego punktu pomiarowego zarówno w porze dnia, jak i w porze nocy. Pomiary prowadzone będą metodą próbkowania, a część z nich w szczególnych przypadkach może być wykonywana w sposób ciągły przez całą dobę.
W przypadku zastosowania metody próbkowania wykonane zostanie seria krótkotrwałych (około 10-15 minut) pomiarów, które zostaną powtórzone kilkukrotnie w różnych porach doby. Natomiast pomiar ciągły polega na instalacji stacji monitoringowej wykonującej ciągłą rejestrację sygnału akustycznego z okresu minimum jednej doby lub tygodnia.
Przewidywane etapy realizacji prac pomiarowych
Pomiary będą prowadzone w pięciu seriach, planowanych między 14 czerwca a 16 lipca 2021 r. Ich realizacja jest uzależniona od występowania określonych warunków meteorologicznych.
Podczas prac w terenie eksperci prowadzący badania przyrodnicze będą nosili imienne identyfikatory wydane przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny.
Realizatorem prac jest konsorcjum pod przewodnictwem Arup Polska Sp. z o.o., który dla przedmiotowej inwestycji pełni funkcję Konsultanta ds. ochrony środowiska.
CPK Sp. z o.o.