Od 2017 roku stale w całej Polsce rosną stawki za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Wg raportu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w wielu gminach wzrosły już prawie trzykrotnie. Na poziom cen proponowanych przez wykonawców wpływają m.in. : wzrost kosztów przetwarzania i składowania odpadów, zaostrzenie przepisów środowiskowych i brak rozwiązań systemowych. Dodatkowo wysokie opłaty środowiskowe oraz m.in. podział Polski na obszary przypisane do Regionalnych Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych spowodowało, że część mniejszych firm nie sprostała narzuconym prawnie wysokim wymaganiom i zakończyła działalność lub upadła a na rynku zostały tylko największe firmy. To też zaburzyło konkurencję i spowodowało powstanie lokalnych rynków monopolistycznych – w większości gmin do przetargu startuje tylko jedna firma dyktująca warunki.
Z uwagi na kończącą się umowę gminy Błonie z dotychczasowym wykonawcą przeprowadzono postępowanie przetargowe na wykonawstwo odbioru odpadów komunalnych w latach 2019-2020. W postępowaniu przetargowym wpłynęły dwie oferty – najkorzystniejsza oferta narzuca poziom kalkulacji ceny za odbiór odpadów od mieszkańców na poziomie 27 zł od osoby miesięcznie w przypadku segregowania śmieci i 54 zł od osoby miesięcznie w przypadku braku segregowania. Takie stawki będą obowiązywać mieszkańców miasta i gminy Błonie
od 1 października br.
Przy określaniu stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wzięto pod uwagę:
- liczbę mieszkańców zamieszkujących miasto i gminę Błonie,
- ilość wytworzonych na terenie miasta i gminy odpadów komunalnych,
- koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi (tj. odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwienia odpadów, tworzenia i utrzymania selektywnego zbierania odpadów komunalnych, obsługi administracyjnej systemu, edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi, wyposażenia nieruchomości w worki do zbierania odpadów komunalnych).
Należy podkreślić, że wysokość wprowadzonych stawek w żadnej mierze nie zależy od władz gminy (ani Burmistrza ani Rady Miejskiej) gdyż zgodnie z prawem gmina nie może dopłacać do systemu gospodarowania odpadami – wszystkie koszty muszą być pokrywane z opłat wnoszonych przez dostawców odpadów.
UWAGA! Powyższe zmiany (o ile nie zmieniły się inne dane dotyczące gospodarstwa domowego) nie wymagają składania nowych deklaracji dot. odpadów a jedynie wnoszenia opłat za okres od 1.10.2019 wg nowych stawek.
Wydział Rolnictwa i Ochrony Środowiska